Nova crowdfunding platforma u Srbiji najavljena u 46. epizodi podcast-a „Pojačalo”

2.12.2019

Sve popularniji podcast o preduzetništvu „Pojačalo” u aktuelnoj 46. epizodi donosi nam nove vesti o crowdfunding-u u Srbiji. Voditelj podcast-a Ivan Minić razgovarao je sa Lukom Pejovićem iz konsultantske kompanije BDO Srbija o njihovom zajedničkom projektu.

Ivan Minić i Luka Pejović u proteklom periodu radili su na razvoju nove crowdfunding platforme, koja je dobila naziv Ventu.rs i koja počinje sa radom tokom 2020. godine. Ova crowdfunding platforma fokusirana je na investiciono grupno finansiranje i namenjena je malim i srednjim preduzećima koja teško ispunjavaju uslove za bankarske kredite, ali imaju kvalitetan i perspektivan proizvod ili uslugu i stabilno poslovanje.

Partner u pokretanju nove platforme je inostrana platforma CONDA crowdinvesting koja posluje u Nemačkoj, Austriji, Švajcarskoj, Lihtenštajnu, Slovačkoj i Sloveniji.

Investiciono grupno finansiranje funkcioniše tako što backer-i, odnosno investitori ulažu novac u kompaniju i na taj način profitiraju od njenog uspeha (kroz podelu dobiti, učešće u vrednosti kompanije, kamate i sl.).

Nova crowdfunding platforma pružaće podršku autorima kampanja čije kompanije ispune, kako je najavljeno, rigorozne kriterijume da se nađu na platformi. Ventu.rs već ima partnersku mrežu kroz koju će pružati iskustvo i znanje u oblasti korporativnog upravljanja, pravnim, poreskim i marketinškim stvarima, a autori kampanja imaće na raspolaganju i mentore, koji mogu da pomognu kompanijama sa strateškim pitanjima, od čega u konačnici profitiraju investitori. Platforma će zajedno sa kompanijama raditi na pripremi kampanje, a tokom kampanje će ih i aktivno promovisati.

Autori kampanja će morati da budu osnivači kompanije koja ima status DOO, odnosno koja je registrovana u skladu sa propisima Republike Srbije. Iznos zajma biće do 50 000 evra (a u nekim slučajevima i više). Fiksna kamata će iznositi od 5% do 6% i preko toga imaće varijabilni deo od 1% do 3%, sa rokom otplate od 5 i više godina. Kompanije će morati da imaju biznis plan da bi se kvalifikovale za pokretanje kampanje na platformi, kapacitete za promociju kampanje i da budu vlasnici brenda ili patenata. Maksimalna dužina trajanja kampanje biće 60 dana.

Investitori će moći da ulože najmanje 100, a najviše 10.000 evra. Sa stanovišta zarade, pomenuta kamata investitorima donosi godišnji prinos nekoliko puta veći od štednje u banci. U slučaju da poslovni rezultati kompanije u koju su investirali premaše očekivanja, investitori će zaraditi još više.

Početkom decembra 2019. godine Ventu.rs organizuje prvu dvodnevnu radionicu za zainteresovane kompanije. Program radionice pokriva oblast investicionog crowdfunding-a, od osnovnih pojmova do pravnog i finansijskog aspekta, kao i marketinških aspekata crowdinvesting kampanja. Luka Pejović je u podcast-u najavio i da će za prvih pet kampanja koje se nađu na platformi, USAID (Američka agencija za međunarodni razvoj) pokriti deo troškova, pa će uslovi za autore biti povoljniji.

Za kompanije u Srbiji koje budu ispunile uslove da pokrenu kampanju na novoj platformi, ovo će biti dobra prilika da svoj biznis prošire na nova tržišta, razviju nove proizvode, ali i da testiraju svoje poslovne poduhvate. Za buduće investitore, platforma će omogućiti način da svoj novac ulože u perspektivne kampanje i projekte koji će im potencijalno doneti zaradu.

Zainteresovane kompanije mogu da se prijave za radionicu putem sajta platforme, a epizodu podcast-a „Pojačalo” možete da poslušate na sajtu podcast-a.