Semafor zagađenja uskoro u Smederevu zahvaljujući crowdfunding-u

12.4.2021

Kampanja za postavljanje semafora zagađenja u Smederevu postigla je uspeh za malo više od dve nedelje od lansiranja. Ovu kampanju pokrenula je inicijativa Crveni bedževi koja okuplja građane Smedereva sa ciljem da podstakne institucije da reše pitanje kvaliteta vazduha u ovom gradu. 

Kampanja za kupovinu Semafora zagađenja prikupila je 480 000 dinara od 167 donatora, što je dovoljno za kupovinu LED ekrana za semafor, softvera za prenos i prikaz podataka o kvalitetu vazduha sa zvaničnog merača kao i za pribavljanje neophodnih dozvola. 

Semafor zagađenja biće postavljen na javnom mestu u Smederevu, a plan je da to bude centralni gradski trg. Na ovom semaforu građani će moći da vide informacije o kvalitetu vazduha u realnom vremenu. 

“Jedan deo građana ne koristi aplikacije za merenje kvaliteta vazduha, i često je potpuno neinformisan o opasnosti boravka na otvorenom kada je nivo zagađenja vazduha izuzetno visok. Semafor nije instant rešenje, ali jeste prvi korak ka tome jer će veći broj građana biti informisan i motivisan da zahteva promenu.” kaže Nataša Rašković iz udruženja Crveni bedževi. 

Inicijativa Crveni bedževi je prvo pokušala da ubedi gradske institucije da postave semafor zagađenja i to kroz peticiju koju je potpisalo 4500 građana. Kada su naišli na ignorisanje rešili su da uzmu stvar u svoje ruke i sami postave semafor. Za nekoga ko već ima razvijenu zajednicu, crowdfunding se sam nametnuo kao rešenje. 

Do sada su Crveni bedževi organizovali niz aktivnosti koji podrazumeva direktan kontakt sa građanima, bili aktivni na društvenim mrežama i tako su izgradili svoju zajednicu. Nije iznenađenje što je zajednica tako brzo reagovala i što je ciljani iznos skupljen u relativno kratkom roku. 

U Smederevu godišnje umre 223 osobe zbog bolesti povezanih za visokim nivoom zagađenja vazduha. Smederevo je često zbog kvaliteta vazduha u samom vrhu svetske liste gradova sa najzagađenijim vazduhom. Zbog toga je ova crowdfunding kampanja još važnija! 

Crowdfunding kao način finansiranja projekata iz oblasti ekologije i zaštite životne sredine nije novost, a ovaj primer pokazuje njegovu moć kao i moć zajednice i udruženih građana. Verujemo da će ova kampanja biti motivacija i za druga lokalna udruženja koja se bave ovim, ali i drugim problemima svoje lokalne zajednice da lansiraju svoje crowdfunding kampanje. 

Ova kampanja realizovana je uz podršku udruženja CRTA i inicijative Crowdfunding.rs koji su udružili snage i stavili na raspolaganje svoje eksperte Crvenim bedževima. Kroz proces koji je podrazumevao edukaciju i konsultovanje u razvoju same kampanje, ali i kontinuiranu podršku tokom trajanja kampanje, ova dva udruženja pomogla su Crvenim bedževima na putu do cilja.