Uspešna godina za Crowdfunding.rs

28.12.2020

Godina koja se uskoro završava bila je puna izazova, a najveći je pandemija koronavirusa koja je uticala na ceo svet.

Tokom 2020. godine smo napisali preko 50 vesti o crowdfunding-u i alternativnim izvorima finansiranja kako biste bili u toku sa aktuelnim trendovima u Srbiji, svetu i regionu. Birali smo najvažnije informacije kako bi čitaoci bili obavešteni o svemu što se tiče crowdfunding ekosistema i pravaca njegovog razvoja.

Od početka godine napisali smo i 25 blogova sa raznim uputstvima, savetima i alatima za pripremu i vođenje uspešne crowdfunding kampanje. Čitaocima sajta smo davali predloge kako da prevaziđu izazove na koje nailaze tokom pripreme kampanje, bilo da su u pitanju izazovi sa nagradama, postavljanjem ciljanog iznosa ili nečim trećim.

Kako bismo podržali autore kampanja iz Srbije i ohrabrili one koji razmišljaju o crowdfunding-u da se odluče na taj korak, promovisali smo preko 50 kampanja u fokusu. Od kampanja iz oblasti gejming industrije, zanimljivih podcast-a, još zanimljivih filmova do medijskih kampanja. Zbog posledica pandemije bilo je i kampanja koje su za cilj imale saniranje posledica krize i pomoć ugroženima. U periodu uvođenja policijskog časa širom sveta nastale su i neke lepe inicijative, a kuvali su se planovi i za lansiranje nove kreativne igračke.

Naša predviđanja za 2020. godinu bila su tačna. Jedinstveno evropsko crowdfunding tržište (ili bolje rečeno jedinstveno EU crowdfunding tržište) je pred vratima i zvanično će postojati od 2021. godine. Tržište nekretnina je nastavilo sa rastom i koristilo je crowdfunding kao način da prevaziđe krizu. Još jedno predviđanje koje se obistinilo bilo je da će u 2020. biti lansiran veći broj projekata sa manjim ciljanim iznosom na crowdfunding platformama i da će deo backer-a podržati veći broj kampanja sa manjim iznosima, što se videlo na primer kada su u pitanju kampanje gejming industrije.

U ovoj godini uspešno smo realizovali i online Crowdfunding akademiju na kojoj je učestvovalo 25 timova iz različitih oblasti. Interesovanje za učešće bilo je veliko, a timovi koji su izabrani da učestvuju u programu su pokazali da imaju kvalitetne ideje i kapacitete da ih sprovedu u delo. Na kraju, izabrali smo šest timova koje smo nagradili  produkcijom celokupne kampanje i mentorstvom u pripremi kampanje.

Osim online Crowdfunding akademije održali smo i dva online Crowdfunding Meetup-a. Iako smo prvobitno planirali da uživo okupimo zajednicu na jednom mestu, pandemija koronavirusa nas je u tome sprečila. Ipak, potrudili smo se da u datim uslovima obezbedimo kvalitetan online susret. Prvi online Crowdfunding Meetup realizovan je u saradnji sa ICT Hub-om. Ovaj meetup bio je namenjen svima koji žele da nauče više o crowdfunding-u, a gost sa kojim smo razgovarali bio je Galeb Nikačević, poznato medijsko lice i autor podcast-a Agelast. Crowdfunding Meetup namenjen gejming industriji okupio je učesnike iz studija za razvoj video-igara, nezavisne timove, dizajnere, ilustratore i proizvođače društvenih igara koje su zanimali specifični aspekti crowdfunding-a. Ovaj događaj realizovali smo sa našim partnerima iz organizacije Serbian Games Association (SGA), a svoje iskustvo podelio je i Predrag Lazović, gost iz studija Forsage Games, koji je do sada u svojih pet kampanja prikupio skoro 300 000 američkih dolara.

Kreirali smo i brošuru o crowfunding-u koja je dovoljno informativna da i oni koji se nikada nisu susreli sa grupnim finansiranjem nauče osnovne pojmove i upoznaju se sa osnovama crowdfunding-a. Doprineli smo i u stvaranju izveštaja o stanju u gejming industriji u Srbiji koji su pripremili i objavili naši partneri iz organizacije Serbian Games Association.

Kruna rada Crowdfunding.rs u 2020. godini svakako je bila kampanja #Podrži16 Centra za integraciju mladih, na kojoj smo nakon Crowdfunding akademije radili sa autorima ove kampanje kako bi sačuvali Kafe bar 16. Ova kampanja bila je izuzetno uspešna iz više razloga, a do cilja je stigla za samo pet dana. Na kraju kampanje prikupljeno je skoro 1 400 000 dinara, odnosno 225% inicijalnog ciljanog iznosa!

Sve ovo zajedno doprinelo je da se broj ljudi koji nas prati na društvenim mrežama u 2020. duplira, a broj upita koje dobijamo putem kontakt forme i formulara za procenu kapaciteta za realizaciju crowdfunding kampanje je porastao za 30%. Isto tako, i broj prijava na newsletter je porastao za 20%.

Crowdfunding.rs će 2020. godinu pamtiti kao uspešnu bez obzira na sve! Hvala našoj vernoj zajednici na praćenju našeg sadržaja i pozitivnim komentarima, ali i predlozima za poboljšanja. Hvala i autorima kampanja koji su nam se obratili putem kontakt forme sa pitanjima kako da se što bolje pripreme za svoju kampanju, kao i onima koji su nam se obratili sa molbom da procenimo njihove kapacitete za realizaciju kampanje.

U 2021. ulazimo puni optimizma i spremni za nove izazove koji nas čekaju. Pripremamo nove aktivnosti, još veću podršku razvoju crowdfunding ekosistema u Srbiji i rad na novim uspešnim kampanjama. 

Želimo svima uspešnu 2021. godinu, velike zajednice, mnogo uspešnih kampanja i sjajnih ideja realizovanih kroz crowdfunding. Srećna Nova godina!